MenuMENU

Voorjaarsconcert 2015 Soester Mannenkoor Apollo

underline24-04-2015
Voorjaarsconcert 2015 Soester Mannenkoor Apollo

Het voorjaarsconcert op 24 april 2015 van het Soester Mannenkoor Apollo o.l.v. Hans van Rutten en met Marius van der Kuijl op piano werd dit keer gepresenteerd door Thari Schröder en opgeluisterd met de tenor Jan-Willem Schaafsma.

(De foto is gemaakt tijdens de generale repetitie.)

Apollo heeft dit jaar besloten het concert drie thema's mee te geven: Bezetting, Bevrijding en Vrede. Bij elk van deze thema's is een passende repertoirekeuze gedaan. Na het 'Ecce qoumodo moritur' waarbij niet alleen de overleden koorleden, maar deze keer ook de gevallenen voor onze vrijheid worden herdacht, begint Apollo met een medley. Terug in de tijd met 'Als op het Leidseplein', 'Ik hou van Holland' en 'Eens zal de Betuwe in bloei weer staan'. Een betere opwarmer is er niet. Vervolgens is gekozen voor twee stukken die weliswaar prima worden gezongen, maar waar Apollo verder weinig mee kan. 'Lascia ch'io pianga' van Händel en 'The Captive's Hymn' komen keurig, maar verder een beetje inspiratieloos over. 'Die Nacht' van Richard Strauss brengt daar gelukkig direct verandering in. Apollo laat hier zien de wat moeilijkere stukken zeker niet uit de weg te gaan. Gastsolist Jan-Willem Schaafsma toont direct wat een kwaliteiten hij in huis heeft: een warme stem, een perfecte beheersing en een dictie waarbij elke letter te verstaan is. Hij zal het publiek deze avond nog meerdere malen verrassen. Hetzelfde geldt voor pianist Marius van der Kuijl, die dit niet gemakkelijke stuk ogenschijnlijk moeiteloos begeleidt. Klasse! Apollo gaat door: het weemoedige 'Chor der Gefangenen' uit de opera Fidelio van Beethoven en het krachtige 'Marches Militaires' van Schubert. Van Sjostaskovitsj is er 'The People's Might' waarbij de bijna staccato-achtige pianobegeleiding van Van der Kuijl wederom bewondering afdwingt. Het 'Slavenkoor' uit 'Nabucco' van Verdi is natuurlijk overbekend en nodigt bijna uit tot meezingen. Het lied heeft alles in zich om te groeien, om aan te zwellen tot een spetterende vocale uitbarsting, maar Apollo hield zich aan de standaarduitvoering en zong het zonder verdere muzikale verrassingen.

Na de pauze direct twee stukken om van te watertanden: Apollo zet Jan-Willem Schaafsma weer in en laat een bijzondere uitvoering van 'Land of Hope and Glory' horen, krachtig en vol van de bij dit lied horende emotie, direct gevolgd door een verrassend gearrangeerd 'Stay with me till the morning' (Tom Parkers vocale bewerking van Mozarts Klarinetconcert KV 622). Dat de ene Mozart de andere niet is bleek uit 'Dir, Seele des Weltalls' gebracht door koor en solist. Bijna alle tekstregels werden uitentreuren herhaald en zelfs het geweldige stemgeluid van Schaafsma en het boeiende piano-intermezzo van Van der Kuijl konden de aandacht van het publiek niet vasthouden. Een krachtig gezongen 'Domine Salvum Fac' betekende de opmaat naar het mooiste moment van de avond. Solist en piano, samen in een bijzonder mooi, klein en intiem gehouden arrangement van Richard Strauss' 'Morgen'. Een samenspel van wereldklasse! Uit de musicals Oklahoma (Rogers and Hammerstein) en Porgy and Bess (Gershwin) waren vervolgens 'Oh, what a beautiful morning' en 'I got plenty of nothing' te horen. In de laatste uitvoering was zelfs dirigent Hans van Rutten met het 'No use complaining' een bescheiden, vocale rol toebedeeld.

Het concert werd besloten met een mooie uitvoering van 'The Rose', bekend in de uitvoering van Bette Midler en een medley van diverse oud-Nederlandse liederen zoals 'O, Nederland, let op uw zaak' en 'Merck toch hoe sterck'.

Al met al een geslaagd voorjaarsconcert, bijzonder vakkundig gepresenteerd door Thari Schröder, waarin naast uiteraard Apollo zelf, de sprankelende hoofdrollen waren weggelegd voor solist Jan-Willem Schaafsma en pianist Marius van der Kuijl.

Ad van Veen

Nieuwsoverzicht
Soester Mannenkoor Apollo