MenuMENU

Kerstconcert 2012 met Evelyne Overtoom

underline21-12-2012
Kerstconcert 2012 met Evelyne Overtoom

De Apollo-kerstconcerten op 20 en 21 december sloten het jaar van het 90-jarige jubileum af. De twee uitverkochte optredens in de Open Hof in Soest zijn terecht de kroon op het werk van dit Soester mannenkoor. Nog nooit in het 90-jarig bestaan heeft dit koor zo sterk, zo beheerst en zo jong geklonken.

Veel samenzang dit jaar: ´Komt allen tezamen´ (zongen we niet altijd: Wij komen tezamen?), ´Nu zijt wellekome´, ´Eer zij god in onze dagen´ en nog wat meer klassiekers. Na het inleidende orgelspel van Arie Bax en het openingswoord van Apollo-voorzitter Jos Sesink gaat dan het echte werk beginnen. Een ingetogen en tegelijk krachtig gezongen ´Resonet in Laudibus´ van Jacob Handl, gevolgd door het traditionele Franse kerstlied ´Il est né le divin enfant´. Dan is het tijd om de soliste van de avond voor te stellen: sopraan Evelyne Overtoom. Het concert is nog maar net begonnen, maar Overtoom levert hier met het ´Maria Wiegenlied´ van Max Reger al direct een loepzuiver pareltje af, een rustpunt dat doodse stilte afdwingt bij het publiek. Beheerste klasse. Daarna neemt Apollo ons mee naar Rusland, het land van componist Dimitri Stepanovich Bortniansky.] Zijn ´Izje cheruvimy tajno´ over de Koning van het heelal omringd door zijn engelen, wordt door pianist Marius van de Kuijl prachtig ingeleid. Vervolgens lijkt elk individueel stemgeluid van Apollo apart te zijn geregisseerd in dit fantastische, rijke arrangement. Apollo op zijn best. Hulde! Ook het volgende, overbekende stuk van Johann Sebastian Bach ´Wohl mir dass ich Jesum habe´ staat als een huis. Hier maken we voor het eerst, en niet voor het laatst deze avond, kennis met de blokfluit van dirigent Hans van Rutten. Ook hier weer prachtige pianobegeleiding door Van der Kuijl. Jammer dat er tijdens dit concert niet meer solowerk van hem te bewonderen viel.

Hoogtepunt
Dan is het tijd voor het hoogtepunt van de avond. Het ´Panis Angelicus´, ditmaal gezongen door Evelyne Overtoom samen met Apollo. Een perfect samenspel van sopraan en koor, subliem. Daarna een intermezzo van piano en blokfluit van wederom Bach en het ´Ave Maria´, nu eens niet in de overbekende uitvoering van Gounod, maar in die van Matthias Beltjens. In ´Het was een maged uitverkoren´ was het weer het arrangement dat dit lied boven het standaard kerstlied uittilde. Een geweldig samenspel van tenoren en bassen. Evelyne Overtoom zong vervolgens ´Slaap nu mijn Jesuke´ en Hans van Rutten begeleidde haar op de blokfluit. Als je je ogen dichtdeed zag je gewoon Maria voor haar kindje zorgen terwijl een herder op de achtergrond zachtjes op zijn fluit speelde.

Kerstgedachte
In de kerstgedachte sprak voorzitter Jos Sesink zich uit over de vreemde en soms bizarre wereld waarin we leven en de gedachte dat we eigenlijk allemaal wel het (kerst)kindje in onszelf wakker zouden willen maken. Ter illustratie van deze gedachte las hij het toepasselijke gedicht ´De lelies in het veld´ van Karel Eikman voor.

Hierna was het weer tijd voor Evelyne Overtoom. Het traditionele ´Abends will ich schlafen gehen´ uit de opera ´Hänsel und Gretl´ van Engelbert Humperdinck klonk menigeen bekend in de oren. De vertolking was wederom perfect, de blokfluit was zelfs hier en daar overbodig. Vervolgens volgden een aandoenlijk ´Mary´s Boychild´, de negro-spiritual ´Go tell it on the mountain´ dat zijn oorspronkelijke zwarte ritme helaas zag wegzakken naar een beetje vreemd aandoend marstempo en een heel mooi ´Dank sei dir, Herr´.

Afsluiting
Na het dankwoord volgde nog de traditionele samenzang van ´Stille nacht´ en ´Ere zij God´. Al met al een concert waarin Apollo zichzelf overtrof. In arrangementen, in repertoirekeuze en vooral in het aantrekken van sopraan Evelyne Overtoom.

Ad van Veen.


Foto's

Nieuwsoverzicht
Soester Mannenkoor Apollo